Sunday, April 12, 2009

Resipi Memasak Ayam untuk Nasi Ayam

Korang perasan tak Nasi Ayam punye ayam goreng bukanlah macam ayam goreng kunyit biasa yang selalu kita makan tu..tetapi ayam gorengnya berwarna kehitam-hitaman.Jadi, hari ni aku nak share dengan kawan-kawan tentang salah satu ilmu masakan yang aku ada..ahaha...terutamanya bagi mereka yang tidak tahu...

Bahan-bahan : Ayam, Sos Tiram, Sup Bunjut dan Halia
Cara-caranya :

1) Rebus ayam dengan sup bunjut dan halia

2) Selepas ayam selesai direbus, toskan ayam tanpa membuang air rebusan. Ini adalah kerana air rebusan itu akan digunakan untuk membuat Sup nasi ayam.

3)Ayam itu kemudiannya di lumurkan dan diperam dengan Sos Tiram. (Proses pengeraman dibiarkan selama beberapa minit)

4)Selesai diperam, ayam digoreng seperti biasa.


DAH SIAP!!
Selamat Mencuba =)

2 comments:

Mohd Nufran Mohd Suhaini said...

najwa add la...abg

cyborg said...

yola...nati kte add ea..hehe =)