Saturday, January 30, 2010

KULAT hujan tahun

Genap seminggu aku stay kat rumah sewa bersama sahabat2 baru yang juga merupakan pekerja di tempat yang sama aku bekerja. Tidak seperti yang aku jangka, perkenalan singkat itu membuahkan pelbagai cerita antara kami. Dan diantaranya, kisah sang kulat hujan tahun ini..hehe.

Oh ye, lupa nak beritahu, kebetulan aku la ahli rumah yang termuda dikalangan semua dan jarak umur aku dan rakan2 amat jauh. Tapi itu bukan menjadi masalah. Malah mungkin asbab kami menjadi sedikit akrab. Yela, aku dengan cerita dunia zaman ku..dan mereka dengan cerita dunia zaman mereka. Dan ada perkara2 yang tak pernah dilalui mereka, aku lalui. Begitu jugalah sebaliknya..dari situlah kami saling bertukar cerita..

KULAT atau lebih dikenali sebagai cendawan...secara jujur aku just kenal cendawan yang dijual di kedai2 ja. Tapi, menurut cerita ibuku, dan salah seorang kawan serumah ku ( a.k.a generasi sebelumku..) , time diorang kecil dulu, tiap kali lepas hujan ja, cendawan mesti tumbuh and diorang akan petik / cabut (aku x pasti istilah mana paling sesuai) cendawan tu dan masak. Kebetulan cendawan tu memang tumbuh belakang rumah ja..(macam seronok ja..hehe.)

So hujung minggu tu, aku dan salah seorang kawanku turun ke pasar untuk beli lauk basah..dan mungkin rezeki aku, kitorang terjumpa kulat ni dijual kat pasar..aku la yang paling excited sebab akhirnya aku dapat gak melihat rupa sebenar kulat yang diperkhabar2 kan dulu.hehe. Maka kitorang pun beli dan masak..

Cara basuh cendawan ni lain sikit..aku tak tahu macam mana nak cerita dalam penulisan camni..(i'm sorry my friends..huhu)..and aku terlupa nak snap pic time membasuh kulat tu.huhu. Tapi jangan risau, aku sempat snap pic kulat tu tapi yang dah siap masak gulai la...hehe..hope u'll enjoy..peace !!!


p/s :: title post ni aku ambil sempena nama kulat ni (menurut akak housemate aku la..huhu)
special credit to >> siS r0haya (k ya) and siS n0r aziLah (k ziLa)

No comments: